Siste kjente posisjon for LadyFame

GPS tracking powered by InstaMapper.com

fredag, desember 21, 2007

Hurra for Alicante


Da er løpet lagt for neste års Volvo Ocean Race.
Alicante er som kjent startsted for regattaen som starter 11. oktober.Det blir baneseilaser på havna fra den 5. oktober og frem til startdagen. Det endelige detaljerte programmet for dette er ennå ikke publisert.

Nå vil det være viktig å opprettholde relasjonene til resten av familien i Spania, slik at man kan bli invitert til Finca`en for å være tilskuer til dette spetakkelet.
Tror jeg må sende en julehilsen, slik at de husker meg........

søndag, desember 16, 2007

Julestemning i +8 grader




Det ble en fin, fin julestemning ombord på fredagskvelden. Været som hadde ligget som en trussel hele formiddagen, skiftet over til sørvestlig bris. Litt "uling" i masta i korterer perioder, men tross alt, datoen i betraktning, nesten sommer temperaturer.



Hyggelig lag med gode venner. Som vanlig kom gitaren frem og standardvisene ble sunget. Gitaristen hadde øvet inn noen nye melodier og det ble satt pris på ...av publikumet. "Bobby Brown" av Frank Zappa er nok ikke noen utpreget julemelodi, men jeg tror ingen la merke til det.

Praten gikk utover de sene nattetimer. Klokka går fort i hyggelig lag. Mange av sommerens kommende turer ble planlagt ...og diskutert. Nå gjenstår det å se hva som blir gjennomført.

" ...høyt i toppen den blanke stjerne"

Stemningsbilde fra Sennvika, natt til lørdag.









fredag, desember 14, 2007

Jule-ombord


Tradisjonen tro, avholdes det i helgen "Jule - ombord."
Menyen er klar, likeledes mannskapet.
Værvarslet for havneområdet har vært rimelig dårlig, men det er lovet spakning av vind utover ettermiddagen. Det har i perioder vært vurdert å utsette hele evenementet, spesiellt når det på formiddagen i dag blåste liten storm. Men i frykt for reaksjoner fra Nissen, velger vi å fortsette planleggingen.
Vel møtt kl 20:00

søndag, desember 02, 2007

Storseilet nedpakket og sendt



Ja , nå er det tid for å slikke sårene etter årets siste seiltur.


Det blåste friskt og storseilet ble dratt ut av masta under innrevningen. Det ga skikkelig juling til akterliket. Må skifte minimum to paneler.


Nå er seilet sendt til Lundh sails i Sverige for overhaling. Seilmakeren lover å få tilbake den fine fasongen i akterliket......så nå er det bare å vente.


I mellomtiden blir det Elvstrømseil å se i masten.

Seilskip funn i slektshistorien


Ex barken "Patriot" her avbildet under det nye navnet "Forsøget"
Etter et dypdykk i slektshistorien, kommer historien om seilskipperen Christian Alexandersen fra Holstein i Tyskland frem som en kuriositet. Han var født i 1778, og er i rett linje bakover min tipp,tipp,tipp oldefar. Fra tidligere kilder, bl. bygdebøker og annet privat innsamlet materiale har jeg fått et viss innsyn i denne farverike karen, som etter mye styr endte opp som gjestgiver i Borgvær, Lofoten før han senere forsvant sporløst. Etter en søkerunde på nettet finner jeg flere samsvarende historier, og sågar bokutgivelse med dette som tema. Se slutten av artikkel, med henvisninger.

Historien om han på nettet starter med:
Det var sommer, og året var 1809. Skipskaptein Christian Alexandersen, 31 år gammel, kom med skip fra Hamburg til Onega ved Kvitsjøen, og videre derfra over land til Arkangelsk. Der hadde han vært før, men ikke kommet av land med sitt skip for is.

Byen Arkangelsk ligger ved den mektige Dvina, like overfor elvedeltaet, på høyre elvebredd, og var hovedstad i guvernementet med samme navn. Dvina var på den tid den viktigste ferdselsvei mellom Kvitsjøen og det indre av Russland, og Arkangelsk, landets viktigste havn ved Ishavet. Byen lå da mer eller mindre i hendene på tyske og engelske handelsmenn som i stor grad hadde monopol på det meste av handelen der

Da Alexandersen kom til Arkangelsk, tok han kontakt med handelshuset Brandt Rodde & Co., og de ga han det tremastrede barkskipet "Patriot" å føre. Skipet hadde to dekk, og en kjøllengde på 85 fot. Målt langs nederste dekk var det 97 fot. Det var bygget langt inne i Russland i 1804, og hadde en lastekapasitet på noe over 300 tonn. Skipet lå i havnen Solenburg (Solombale), ikke langt fra Arkangelsk. Det var nylig kjøpt fra russerne av Jakob Bernhard Rodde for 45.000 rubler, en ganske betydelig pris. Men i denne lisenstiden var det stor etterspørsel etter tonnasje, og både frakter og skipspriser steg stadig. Fraktene kunne i mange tilfeller være astronomiske, 0g et par heldige turer kunne tjene inn hele skipet.

Kaptein Christian Alexandersen entret "Patriot" 12. august 1809 med sine navigasjonsinstrumenter og sjøkart.

Historien om skuta og skipperen fortsetter på Santorg sidene, som oppdateres av Tore Skogly, og han har gitt sin tillatelse til meg for å kunne kopiere noe på mine sider.

Ellers er det gitt ut en egen bok om "Røvar Aleksander og barken Patriot" Forfatter er Leif John Andersen og det anbefales å sjekke ut nettsidene hans som du finner her.
Boka er nå utsolgt hos forlaget, men finnes sikkert på biblioteket. Hvis man finner et eksemplar, så er det sterkt anbefalt å benytte noen timer til å lese en skikkelig røverhistørie fra vårt eget distrikt.

Bildet som preger forsiden av boka tilhører Trondhjems sjøfartsmuseum og jeg trykker nå en kopi som skal få henge ombord i Lady Fame. Jeg regner med at dette ville sette skrekken i konkurrentene på regattabanen.
Tema og tekst viser forøvrig at seilsesongen er definitivt over, og det er behov for å finne andre aktiviteter før man mister besinnelsen.