Siste kjente posisjon for LadyFame

GPS tracking powered by InstaMapper.com

søndag, september 09, 2007

Utkast til Polar diagram, Bavaria 39CR




Etter mye tallmagi er det første utkastet til polardiagram for Bavaria 39 - "Lady Fame"- klart.


En del av tallene fremkommer som ren interpolasjon mellom lignende båter og Bavaria 35 Match. Dette var eneste Bavariabåt som jeg har funnet med IMS målebrev.
Jeg har sammenlignet tallene med flere kjente båter av samme størrelse (comfortina 39, Linjett 40, Jeanneu sunshine, Beneteau), og ut i fra det estimert en del tall som Bavaria ikke oppgir. Wetted surface og rettende moment ved 20 og 40 graders krengningsvinkler.
Ja, jeg skal nok inrømme at CB 365 også har vært med i beregningene. Helt tilfeldig "fant" jeg et IMS målebrev på denne båttypen, samt en tabell utlagt på nettsiden til Pulverheksa.

Tabellene til Lady Fame vil nok få en større grad av nøyaktighet etter vårpussen, da en del mål av undervanns -skrog vil måtte vente til da.

Nå gjenstår en del kvalitetssikring av dataene, og reelle seiltester. Håper det blir tid utover senhøsten.

Spinnaker beregningene er i og for seg gjort, men er det noen som kjenner beregningskurvene for gennaker? Hvis noen er innom på siden - så finnes det et kommentarfelt! Jeg setter pris på om noen ser en feil og kommenterer eller rett og slett bare blir -skremt- av de teoretiske ytelsene.

2 kommentarer:

Harald H sa...

Hei! Flott blogg du har! Jeg snublet over en henvisning til polardiagrammet ditt. Hvis det kan være til hjelp: Du finner to IMS-målebrev for Bavaria 38 ('plain vanilla' - ikke Match) på http://www.blur.se/IMS

Flere målebrev (deriblant for min båttype) finnes her:
http://www.avomeripurjehtijat.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=106

Hilsen Harald

iw31.blogspot.com

Bjørn sa...

Hei Harald
Takker for tipset. Jeg skal sjekke ut Bavaria38, som du ser er det en del hjemmesnekkring for å få til polarene.
Ellers var jeg innompå bloggen iw31, og må bare returnere ros og gode ord.
Helt topp med en aktiv blog. Båten gir nostalgia, jeg hadde en B31 over flere år før jeg byttet via Jeanneau til nå Bavaria.
Flott båt.
Hilsen Bjørn